woensdag 21 november 2012

Een rollende start

Gegroet,

We zitten nu in de GameHall een beetje plezier te hebben en keihard te werken aan ons project. Het afgelopen weekend hebben Vince en ik (Sander) gewerkt aan twee verschillende engines, een échte 3D engine en een 2.5D engine. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de 3D engine van Vince, waar we wel gewoon 2D sprites en waarschijnlijk nemen we de zogenaamde billboards voor de sprites. De wereld zal gewoon 2D zijn maar met fancy graphics om het mooier te maken.

David is ondertussen bezig met het uitdenken van de gamelogic en het ontwikkelen van de monsters en uitdenken van de statistics van monsters en de wapens van de speler. Yorick is aan 't spriten, wat veel tijd zal gaan kosten. Ik ben ondertussen aan het kijken hoe ik lighting toe kan gaan voegen aan de 3D Engine. Kevin is ondertussen bezig met het uitwerken van de Gamemanagement en het combosysteem. Het combosysteem is af, en nu moeten alleen nog de abstracte klasse voor objecten gemaakt, getekend en geüpdate moet worden.

Toen we nog bezig waren met het ontwikkelen van de 2.5D engine was Yorick al aan het spelen met lighting. Dit bleek nagenoeg ondoenlijk vanwege de representatie van de wereld. Een face 'wist' niet of hij belicht was en hoe hij belicht zou moeten worden. Schaduwen zouden wel kunnen, maar dan slechts in het 2d vlak en niet op andere objecten. Met de 3D engine kan dit makkelijker gedaan worden.

Hoe het eruit ziet in True3D, met lighting en fog. Lighting is echter default, maar we gaan gave lighting toevoegen. Dit is ook nog zonder DepthStencilBuffer en een sorting algoritme, waardoor de FPS bij +- 1000 blocks inkakt. Tevens zijn dit 505 blokken, waarvan veel blokken over elkaar heen getekend worden. Dit is natuurlijk niet in 't echte spel zo :)
Momenteel ziet het er allemaal best aardig uit en het zal er nog beter uit komen te zien wanneer de objecten goed getekend worden. Dit gaan we proberen middels de DepthStencilBuffer. Wanneer dit goed geïmplementeerd is wordt het ook makkelijker voor ons om lighting toe te voegen. Dit is natuurlijk erg leuk en voegt veel toe aan de atmosfeer van het spel. Het wordt natuurlijk een donkere dungeon waarin je een prinses moet redden... lekker cliché. 

 -Sander Verkuil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten